Ana SayfamızYÖNETİM KURULUTüzüğümüzDerneğimizDernek Faaliyetleriİletişim

 
 
Sponsorumuz Olun
Sponsorumuz Olun
Sponsorumuz Olun

 

ZİYARETÇİLERDEN
İsim:
Mesajı: bir elazğlı olarak gözlerim yaşardı elazığlılarla gurur duyuyurum allaha emanet olun.
İsim: AHMET YILDIRM
Mesajı: ANKARA DA BULUNAN ELAZIĞ KÜLTÜR DERNEĞİNİN TÜM KURUCU VE ÜYELERİNE BU GÜZEL KÜLTÜRÜRÜMÜZÜ YAŞATIP YENİ NESİLLERE ÖRNEK OLUP TANITILMASINDA EMEĞİ GEÇEN ELAZIĞLI HEMŞERİLERİME TEŞEKKÜR EDERİM.
İsim: Fatoş karaşin
Mesajı: Elazıglı olmaktan gurur duyuyorum memleketimi çok seviyorum keşke elazıg gelinide olabilseydim
İsim: Niyazi Nafiz Gürdoğan
Mesajı: Bu sitenin ve bu derneğin kurulmasında öncülük eden gelmiş geçmiş tüm Elazığ'lılara teşekkür ederim.İyi ki ELAZIĞ'lıyım.gururluyum...
İsim: sedat şahinbaşoğlu
Mesajı: ÖNCELİKLE YENİ YÖNETİM KURULU TÜM HEMŞEHRİLERİMİZE HAYIRLI OLSUN.ÇOK GÜZEL FAALİYETLERİNİZ VAR SİZİ KUTLARIM.BUGÜN ANKARAYA GELDİM VE EN YAKIN ZAMANDA DERNEĞE GELMEK İÇİN CAN ATIYORUM.BAŞARILAR DİLERİM.
İsim: mehmet inci
Mesajı: YENİ SEÇİLEN YÖNETİM VE DENETİM KURULU ÜYELERİNİ TEBRİK EDER SİZLERDEN DAHA FAZLA YÖREMİZDEN BAHSEDİLMESİ İÇİN ŞİMDİDEN TEŞŞEKKÜR EDERİM.
İsim: OĞUZ ÖZDEMİR
Mesajı: DERNEĞİN YENİ YÖNETİM KURULUNA BUNDAN SONRAKİ ÇALIŞMALARINDA BAŞARILAR DİLİYORUM YENİ YÖNETİMİN BU BAYRAĞI DAHA YUKARILARA TAŞIYACAĞINA İNANCIMIZ TAMDIR.DERNEK GENEL BAŞKANI PROF.DR.HAŞİM ÇAKIRBAY VE YÖNETİM KURULUNA SELAMLAR YOLUNUZ AÇIK OLSUN
İsim: ZÜLKÜF POLAT
Mesajı: ÖNCEKİ YÖNETİMDE GÖREV YAPMIŞ TÜM YÖNETİCİLERE KATKILARINDAN DOLAYI TEŞEKKÜRLER. YENİ YÖNETİCİLERE DE TESLİM ALDIKLARI BAYRAĞI DAHA YUKARILARA TAŞIMA TEMENNİSİYLE...
İsim: Eşref AKYAZI
Mesajı: Sıla özlemini bu güzel sayfanızda giderip sizlerle paylaşmak büyük bir keyifti siteyi yapan tüm gönül dostlarına tşk ederim..
İsim: Ahmet UZUNOĞLU
Mesajı: Elazığlı olmakdan gurur duyuyorum. Elazığlı olmak bir ayrıcalıkdır .Toprağı sağlam, mert, sıcak kanlı ,Asil , Adam gibi adam yetiştiriyor.Yüzümüzü hiç karartmadı.Tüm hemşerilerime sevgilerimi saygılarımı gönderiyorum. Ayrıca sitede emeği geçenlere teşekk
Devamını Oku / Yaz
 
ÖNEMLİ LİNKLER
 
TAKVİM
Pa Ps Sa Ça Pe Cu Ct
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
20 Aralık Cumartesi 2014

 

 

Elazığlı Ünlüler
Abdülhamid Hamdi

(1830-1902) Müdderis ve yazar. Harput’ta doğdu. Tanınmış müderris ve yazarlardan Ömer Naimi Efendi’nin oğludur. Harput’ta Kamil Paşa Medresesinde öğrenim gördü. Aynı medreseye müderris oldu, çok sayıda öğrenci yetiştirdi. Yapıtları: Nüzhet ül-ahdan fi Haşiye-i Tuhfet ül-ihvan (Arap gramerine dair “Avamil” şerhi), nesayic ül-ebkar fi Haşiye-i Netayic ül-efkar, Divançe-i Aşar. Bir bölümü basılmış, 14’ün üstünde yapıtı vardır.

Abdülhamid Hazmî (Kanbalakzade)

(1856- ?) Şair. Harpu’ta doğdu. Medrese öğrenimini icazet almadan bırakarak memurluğa geçti. Yargıçlık, öğretmenlik, harput Belediye Başkanlığı yaptı. Aruzla yazdığı şiirlerini Eser_i Hazmî adlı yapıtında topladı.

Abdüllatif Lütfi

(1842-1914) Müderris. Harput’ta doğdu. Harput ve Fatih (İstanbul) mereselerinde öğrenim gördü. Bayezid Medresesi müderrisliğinde, Darülfunun öğretmenliğinde bulundu. Yapıtları: Tenkih ül-kelâm fi Akaid-i Ehl ül-İslam (İstanbul, 1909, 2.basılış, 1912), Maviza-i Abdüllatif.

Hacı Hayri

(1876- ?) Şair. Harput’ta doğdu. İlk ve orta öğrenimini Harput’ta tamamladı. İl gazetesinin başyazarlığını yaptı. Dersim, Musul, Diyarbakır mektupçuluklarında, Ergani ve Dersim mutasarrıflıklarında bulundu. Aruzla çok sayıda şiir yazdı. Gazellerinden “Sinemde bir tutuşmuş yanmış ocağ olaydı” diye başlayanı bestelendi. Yapıtları: Hatıra-ı Ahtı Şebap (İstanbul, 1884), Numune-i Muharrerat (1900). Ayrıca İl Mektupçusu Süleyman Faik ile birlikte 1890 Namüret ül_Aziz Salnamesini hazrladı.

İbrahim Lebib

(1839-1902) Öğretmen, şair. Harput’ta doğdu. Medrese öğrenimi gördü. İl merkezindeki okullarda ve askeri Rüştiye’de dil, Arapça, mantık, matematik, gibi dersler okuttu. Aynı zamanda hattatlığıyla tanındı. Yapıtları: Mizan ül-âdil Eser-i İbrahim Lebib (Matematikle ilgili olan bu yapıt Mamüret ül-Aziz il basımevinde taş baskısı olarak basılmıştır), Neşr ül-karaiz Şerh ül-feraiz (Mirasla ilgili bu yapıt elyazması ve Arapça’dır. Ayrıca aynı yapıtı, Türkçe ve manzum olarak şerhetmiştir.

İshak Hoca

(1803-1891) Bilim ve din adamı. Perçenç Köyünde doğdu. Harput ve Fatih (İstanbul) medreselerinde öğrenim gördü. Harput Meydan Camisi Medresesinde ve Fatih Medresesinde müderrislik, Darülmaarif’te hocalık yaptı. İstanbul ve Mekke’de çeşitli görevlerde bulundu. Yapıtları: Şems ül-hakika, Ziya ül-kulüb (bu iki yapıt İncil ve Tevrat’taki değişiklikleri, tahrifleri ortaya koymaktadır), Zübde-i İlm-i Kelâm, Esile ve Ecvibe-i Hikemiye, Miftahûluyun, Esile ve Ecvibe-i Mecmuat ül-kavaid, kaşif ül-esrar.

Mehmed Kemaleddin

(1886-1936) Din adamı, yönetici, şair ve yazar. Harput’ta öğrenim gördü. Daha sonra müderrislik, müftülük, mahkeme üyeliği, öğretmenlik yaptı. Bir bölümü basılmış, çok sayıda yapıtı vardır. Yapıtlarından Bazıları: Ülvet-i İslamiye, Makale-i Edebiye, Mülahaza-i Edebiye, Hayr-i Ümmer, Miftah-i Harabat, Talim-i İnşa, Kavaid-i Edebiyat, hallüvezaif, Avaid ül-fuhûm, Nat-ı Şerif, Tahmis-i Gazel-i hakani, Kaside-i Aşk. Bunlardan başka çok sayıda tarih düşme, gazel, tahmis, açıklama ve çevirisi vardır.

Ömer Naimi

(1801-1882) Müderris, yazar. Harput’ta doğdu. Harput, Antep ve kayseri medreselerinde öğrenim gördü. Harput’ta müftülük ve müderrislik yaptı. Dinsel yapıtlar yanında şiirler de yazdı. Yapıtları: Rübû Şerhi, kaside-i Bürde Şerhi (Mamüret ül-Aziz’de kurulan ilk basımevinin –resmi il basımevi- taş destigâhta basmış olduğu ilk yapıttır), Kaside, manume-i Naima (Çemişkezekli Mustafa Raci tarafından derlenip Elaziz’de bastırılmıştır).

Rahmi Hoca

(1802-1884) Şair. Harput’un Hoğu Köyünde doğdu. Harput, Diyarbekir, Antep ve Kayseri’de öğrenim gördü. Yapıtı: Divan-ı Rahmi Harputî (Şair Hacı Hayri tarafından düzenlenerek 1886’da Namüret ül-Aziz Basımevi’nde basılmıştır).

Reşat İzbırak

(1911- ) Coğrafyacı. Harput’ta doğdu.İstanbul Üniversitesi Coğrafya Bölümünü bitirdi. Almanya'da doktora yaptı.DTCF’de doçent ve daha sonra da Fiziki Coğrafya ve Jeoloji Kürsüsünde profesör oldu. Türk Ansiklopedisinde Türkiye Coğrafyası ile ilgili çok sayıda yazısı çıktı. Yapıtları: Akdağ ile Güneş Çevresinde Jeomorfoloji (1944), develi (1953), Cilo Dağı, Hakkâri, Van Gölü (1951), Coğrafya terimleri Sözlüğü (1964), Jeomorfoloji (1969), Türkiye-I (1972), Türkiye’nin Jeodemografik haritası.

Yakup Şevki Paşa

(1887-1939) General. Harput’ta doğdu. Elaziz Askeri Rüştiyesi’ni, Erzurum İdadisi’ni, Harbiye’yi üstün derece ile bitirdi. Askeri okullarda öğretmenlik yaptı. İstanbul Boğaz Komutanlığında bulundu. Balkan Savaşında, Galiçya Cephesinde, Çanakkale Savaşında Şark Cephesinde, Kars’ın anavatana kavuşmasında komutan olarak bulundu. İngilizler’ce Malta’ya sürüldü. Kurtuluş Savaşında 2.Ordu Komutanı olarak yer aldı. Askeri Şûra üyeliği yaptı.

Yusuf Şükrü-i Harputî

( ?-1876) Şair ve din adamı. Harput’ta doğdu. Harput ve İstanbul medreselerinde eğitim gördükten sonra Vefa ve Medine medreselerinde müderrislik yaptı. Medine’de öldü. Yapıtlarından Usul-i Hadis Şerhi, Burhan Şerhi, Hakayık-ı Tavhid, Sisiltüssafa, Nasihatname basılı olanlarıdır.

Hamdi Suat Aknar

(1873-1936) Tıp bilgini, profesör. Harput’ta doğdu. Askeri Tıbbiyeyi bitirid. Almanya’da dört yıl öğrenim gördü. Gülhane Hastanesinde “patolojik anatomi” hocalığı, İstanbul Tıp Fakültesinde prefüsörlük yaptı. Özellikle patoloji alanında öncü çalışmaları oldu. Patolojik Anatomi Enstitüsü, patoloji Müzesi, Mikroskopik Preparat Arşivi, Kanser Laboratuvarı, kanserle Mücadele Cemiyeti Kuruluşlarını gerçekleştirdi. Ayrıca uluslar arası Karşılaştırmalı Patoloji Kurumunun ve Acte Cancerologica adlı bilim dergisinin kurucuları arasında yer aldı. Tahlil için alınan parçaları korumak için bir eriyik bulmuştur. Ayrıca çok sayıda bilimsel araştırmaları, incelemeleri vardır. Adı uluslar arası tıp literatürüne geçmiştir. Teşrih-i Marazi-i Umumî ve Feth-i Meyt adındaki öğrenci kitapları dışında çok sayıda bilimsel incelemesi vardır.

Vedat Dalokay

(1927- ) Mimar. Elazığ’da doğdu. 1944-49 arasında İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesinde okudu. 1950-51’de PTT ve Bayındırlık Bakanlığında mimar olarak görev yaptı. 1951-52’de Paris’teki Sorbonne Şehircilik Enstitüsünde lisansüstü çalışması yaparken August Perret ve Le Corbusier gibi ünlü mimarların bürolarında çalıştı.Eskişehir Porsuk Oteli (bugün Orduevi) sınırlı yarışmasını kazanınca 1953’te Ankara’ya dönerek büro açtı. Bir çok ulusal proje yarışmasına katıldı. 13’ü birincilik olmak üzere 24 ödül kazandı. Bunların içinde uygulanan önemli yapılar Ankara’da Elektrik İşleri Etüt İdaresi (1955), Kocatepe Camisi (1958) ve Türk Standartları Enstitüsüdür (1964). Uluslar arası İslamâbad Kral Faysal Camisi (Pakistan, 1970), Cidde İslam kalkınma Bankası Genel Merkezi (Suudi Arabistan, 1980) ve Başbakanlık Kompleksi (Pakistan, 1984) proje yarışmalarında da birinci oldu. Dalokay’ın Ankara Kocatepe Camisi için çağdaş teknoloji doğrultusunda hazırladığı proje, alışıla gelmiş cami imgesine ters düştüğünü öne süren çevrelerin baskısı sonucu uygulanamadı. Temelleri dökülmüş olan yapı değiştirilerek yerine Klasik Dönem Osmanlı camilerinin özelliklerini taşıyan bugünkü cami yapıldı. Dalokay, Kral Faysal Camisi (1970) tasarımında da geleneksel kalıpların dışına çıkan yeni bir biçim arayışına gitti, klasik kubbeli cami biçimini yinelemeyerek betonarmeyi gereği gibi kullanan bir öneri geliştirdi. Mimarlık uygulamalarının yanı sıra meslek kuruluşlarında da etkinlik gösteren Dalokay, 1968-69 arasında Mimarlar Odası Genel sekreterliği ve 1969-70 arasında TMMOB ikinci başkanlığı görevlerini yürüttü. Ayrıca 1973-77 arasında Ankara’nın Belediye Başkanlığını yaptı. Kentin özellikle bayındırlık sorunlarıyla ilgilenerek belli başlı meydanlara yeni bir düzenleme getirdi. Çeşitli meslek dergilerinde kentleşme, gecekondu, belediyecilik ve dinsel mimarlık konularında yazıları yayınlanan Dalokay, edebiyatla da ilgilendi. 1980’de Kolo adlı çocuk romanıyla TDK Çocuk Yazını Ödülü’nü kazandı.

Sıtkı Salih Gör

(1934- ) Şair. Elazığ’da doğdu. Orman Fakültesini bitirerek çeşitli görevlerde bulundu. Almanca’dan çeviriler yaptı. İkinci Yeni Akımı’nın izinde imgeye ağırlık veren şiirler yazdı. Şiir Kitapları: Dumalı Eşik (1957), Kuşluk Ötesi (1966), Boston’da Bir Harputlu (1969), Ağıt (1972).

Ahmet Kabaklı

(1924-2001) Elazığ Harput’un Göllübağ’ında doğdu.Harput Sarayhatun Camii imamlığı yapan Ömer Efendi ile Münire Hanım’ın oğludur.Çocukluğu Harput yakınlarında Göllübağ denilen bölgede geçti.Elazığ Numune Mektebi’nde ilk tahsiline başlayan (1931) Kabaklı, orta ve lise tahsilini Elazığ’da yaptı.1944 yılında İstanbul Yüksek Öğretmen Okulu parasız yatılı imtihanını kazanarak İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türkoloji Bölümü’nde yüksek tahsilini tamamladı.

Diyarbakır ve Manisa Lisesi’nde edebiyat öğretmeni olarak çalıştı.1956 sonbaharında bir yıllık eğitim stajı için MEB tarafından Paris’e gönderildi.Dönüşünde İstanbul Çapa Eğitim Enstitüsü edebiyat öğretmenliğine tayin edildi (1958-1969). Bu arada Aydın’da iken başladığı Ankara Hukuk Fakültesi’ni bitirdi (1955-1960). 1969’dan itibaren İstanbul Yüksek Öğretmen Okulu’nda öğretim üyesi olarak çalıştı.1974’de emekliye ayrıldı.Daha sonra Türk Musikisi Devlet Konservatuarı’nda edebiyat dersleri verdi (1975).Türk Edebiyatı Cemiyeti Başkanı ve Türk Edebiyatı Dergisi’nin yönetmenliğini yaptı.MEB ve sivil toplum kuruluşları tarafından Ahmet Kabaklı’ya 1997 yılında Şeyhül Muharririn payesi verildi.

1956 yılında Tercüman gazetesinin fıkra yarışmasını iki kişiyle birlikte kazandı ve aynı gazetede yazı hayatına başladı.1957’den 1990 yılına kadar Tercüman gazetesinde, 1990’dan bu yana da Türkiye gazetesinde köşe yazarlığı yaptı.8 Şubat 2001 tarihinde İstanbul’da öldü.
Türk Edebiyatı Vakfı Başkanı ve Türk Edebiyatı Dergisi’nin genel yönetmenliğini yaptı. Sohbet düşkünlüğünden dolayı Türk Edebiyatı Vakfı'nda sohbet toplantıları tertiplerdi. Bu 30 yıl sürdü. Türk Edebiyat Vakfı’da 30 yıl her hafta Çarşamba günü açık oturum ve konferanslarla Türk ve İslâm Dünyasının meselelerini gündeme getirdi.Türk Edebiyatı Vakfındaki Çarşamba sohbetleri tatlı bir hatıra olarak kaldı.
Yapıtları : Kültür Emperyalizmi, Müslüman Türkiye, Mabet ve Millet, Mehmet Akif, Yunus Emre,Mevlana, Bizim Alkibiaadis,Ecurufya,Sohbetler 1-2, Temellerin Duruşması,Güneydoğu Yakından,Şiir İncelemeleri, Doğudan Doğuş, Türk Edebiyatı 1-3 ;Türk Edebiyatı Vakfı Başkanı ve Türk Edebiyatı Dergisi’nin genel yönetmenliğini yaptı.


Türk Edebiyatı (5 cilt), Müslüman Türkiye, Mabet ve Millet, Kültür Emperyalizmi, Bürokrasi ve Biz, Mehmed Akif, Yunus Emre, Mevlâna, Mubayyelat-ı Aziz Efendi, Bizim Alkibiyades, Ecurufya, Ejderha Taşı, Nedim, Temellerin Duruşması, Sohbetler, Sultanü’ş Şuarâ ve Şiir İncelemeleri...

Necmi Onur

(1925- ) Gazeteci, yazar. Harput’un Alışam Köyünde doğdu. Lise öğrenimini İstanbul’da tamamladı.Çeşitli gazetelerde çalıştı. Röportajları ve öyküleriyle tanındı. Yapıtları: Çanakkale savaşları (1959), Mezarlarında yaşayanlar (1963), telsiz Duvaksız Anadolu (1967), Avustralya (1968), Kanlı Kerbela (1968), Şark Cephesinde Bir Şey Yok (1972), Unuttuğumuz Doğu (1980). Öykü Kitapları: Asker Cigarası (1964), Deli Feto (1968), Romanları: Vicdansız Kadın (1967), Arap Abdo (1974), kadınlar Daha Çok Sever (1974)

Metin Sözen

(1936- ) Öğretim üyesi, yazar, sanat tarihçisi. Elazığ’da doğdu. 1960’ta İstanbul Üniversitesi Edebiyat fakültesi Sanat tarihi Bölümünü bitirdi. Aynı yıl Türk ve İslam Kürsüsünde asistan olarak görev aldı. 1967’de doktorasını yaptıktan sonra İTÜ Mimarlık Fakültesine geçti. 1972’de doçent, 1979’da profesör oldu. Türk mimarlığının gelişimi ve bölgesel özelliklerini araştırdı ve çalışmalarını bu alanda yoğunlaştırdı. Safranbolu Evlerinin yaşatılması için açılan “Safranbolu’nun Korunması ve yaşatılması” kampanyasına öncülük etti. TBMM Başkanlığı Kültür ve Sanat konusunda araştırma, değerlendirme, yaşatma, tanıtma ve yaşama geçirilmesi amacıyla çalışmalar yaptı. Bu konuda değişik dillerde kitapları ve belgesel filmleri vardır. Safranbolu’dan öteki kentlere ve milli saraylara kadar uzanan bir çizgide, tarihsel ve kültürel mirasın sağlıklı yaşama geçirilmesi için uygulama yapmaktadır. Türk sanatının ve bölgesel özellikleri üzerindeki araştırmalarının yanı sıra başta Mimar Sinan olmak üzere, mimarları yaşadıkları dönemlerin siyasal, toplumsal, ekonomik ve kültürel, yapısı içinde değerlendirmeye çalışmaktadır. Başlıca eserleri: Anadolu Medreseleri Selçuklu ve beylikler Devri (2 cilt, 1970-1972), Diyarbakır’da Türk Mimarisi (M.Tapan ile 1973), Türk Mimarisinin Gelişimi ve Mimar Sinan (1975), Camilerimiz ve Öyküleri (1979), Türk Mimarlığının Tarihsel gelişimi (1980), Anadolu’da Akkoyunlu Mimarisi (1981), Anadolu Türk Mimarisi (1982), tarihsel Gelişimi İçinde Türk Sanatı (1983), The Evolution of Turkish Art and Architecture (Türk Sanatı ve Mimarlığının Gelişimi) 1983, Cumhuriyet Dönemi Türk Mimarlığı (1984), Sanat kavramı ve terimleri Sözlüğü (U.Tanyeli ile 1986), Sinan, Architect of Ages (Sinan, çağların Mimarı) 1988, Arts in the Age of Sinan (Sinan Döneminde Sanatlar) 1988.

İshak Sunguroğlu

(1888-1977) Folklor araştırmacısı. Harput’ta doğdu. İlk ve orta öğrenimini Elazığ’da tamamladı. Çeşitli dergi ve gazetelerde Harput folklor ve kültürünü araştıran çok sayıda yazısı basıldı. 1958’de Harput Yollarında adlı dört ciltlik, geniş kapsamlı tarih ve folklor araştırması İstanbul’da yayınlandı.

Fevziye Abdullah Tansel

(1912- ) Edebiyat tarihçisi, araştırmacı. Elazığ’da doğdu. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünü bitirdikten sonra, çeşitli liselerde edebiyat öğretmenliği yaptı. 1964’te Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesinde öğretim üyeliğine atandı. Yazın yaşamına Muhit ve Ülkü dergilerinde çıkan şiirleriyle başladı. XIX. Yüzyıl şair ve yazarlarıyla ilgili araştırmalar yaptı. Yapıtlarından bazıları: Mehmed Akif (1945), namık kemal ve Abdülhak Hamit (1949), Türk İslam Edebiyatı (1967), Tanzimat Devri Edebiyatında Dini Şiirler (antoloji 1962), servet-i Fünun ve Son Devir Edebiyatında Dini Şiirler (antoloji 1962).

Şemsettin Ünlü

(1928- ) Şair. Harput’ta doğdu. Elazığ Lisesini, harp Okulunu, Orta Doğu Teknik Üniversitesi İdari Bilimler Fakültesini bitirdi.Askerlik görevinden sonra çeşitli memurluklarda bulundu. İlk şiiri Varlık’ta çıktı, daha sonra birçok dergide şiirleri ve yazıları yayınlandı. Yapıtı: Duru Bakar İbrahim (1977, Şiirler).

M.Şevki Yazman

(1896-1974) Asker ve yazar. Harp Okulunu ve Fen Fakültesini bitirdi. Birinci Dünya ve Kurtuluş Savaşına katıldı. Elazığ milletvekilliği yaptı. Yapıtları: Mehmetçk Avrupa’da (1926), Toros Çocuğu (1943).

Kamran Yüce

(1926- ) Şair, tiyatrocu. Elazığ’da doğdu. Haydarpaşa Lisesinden sonra hukuk öğrenimini yarıda bırakarak tiyatrolarda aktörlük yaptı. Çok sayıda oyunda rol aldı. Şiirler yazdı. Yapıtları: Gölge (1955), Soyunuk (1962), Güney Yorgunu Atlar (1971).

Feyzi ERGÜN- (Gırnatacı Feyzi Baba)

Feyzi ERGÜN 1930 yılında Elazığ’ın Merkez Nekerek (Bağlarca) köyünde doğdu. Babası Değirmenci Osman ERGÜN, annesi ise ev hanımı Ayşe ERGÜN’ dür. Feyzi Baba’nın üç erkek ve bir tane de kız kardeşi vardır. Kendisi ailenin ikinci çocuğudur.

Feyzi Baba küçük yaşlarda önceleri davul ve 16 yaşından itibaren de Gırnata (Klarnet) çalmaya başladı. Feyzi Baba Elazığ Harput müziğinde gırnata üstadı Şükrü CANAYDIN’dan çeşitli müzik konularında teorik dersler almıştır. Şükrü CANAYDIN’ın oğlu Mevlüt CANAYDIN’la da beraber birçok yurt içi ve yurt dışı etkinliklerde Elazığ’ımızın folklorunu ve müziğini çok iyi temsil etmiş olup, belgeler ve birincilikler almışlardır.

Elazığ’lı Harput müziği duayeni Enver DEMİRBAĞ’la beraber birçok etkinliklerde beraber müzik yapmışlardır. Elazığ folklorüne değişik bir ekol olarak gırnatasıyla renk vermiştir. Feyzi Baba sadece musiki alanda değil, yapı, inşaat ve marangozluk alanında da çok önemli yapıtlara imza atmıştır. Yaşadığı Nekerek köyünün okul, köy evi, köy çeşmeleri ve köy camisi yapımında fiili olarak çalışmış ve caminin içersinde ahşap süslemelerinde Osmanlı ve Selçuklu tarzı süslemeler yapmıştır.

1990 yılında yakalandığı amansız hastalıktan kurtulamayarak Elazığ’da evinde vefat etmiştir.

HAFIZ OSMAN ÖGE

Hafız Osman Öge, Elazığ-Harput Müziği' nin en büyük üstadı ve kaynak kişisidir. 1892 yılında Harput' da doğdu. Asıl adı Osman Feyzi' dir. Harputlu Kamilzâde Muallim Hafız Tevfik Efendi' nin oğludur. İlk tahsilini, hafızlık eğitimini ve bütün makamatı babasından öğrendi. Elaziz Askeri Rüşdiyesini (Orta okul) ve İdadisini (Lise) bitirdi. 1908 yılında birinci derece ile diplomasını (şehadetname) aldı. 1909 yılında babası vefat edince harbiyeye devam edemedi. Yardımcı muallim olarak atandığı Harput okullarında 1924 yılına kadar çalıştı. 1924 yılında Muallim Mektebi ambar memurluğuna, 1932 yılında da Elaziz Orta Mektep memurluğuna atandı. 1938-1950 yılları arasında ise Malatya Lisesi sekreterliği ve idari işler şefliği yaptı. 1950 yılında emekli oldu ve tekrar Elazığ'a döndü.

Bir memur emeklisi olarak dört nüfuslu ailesiyle Elazığ' da mütevazi ama itibarlı ve saygın bir hayat süren Hafız Osman Öge, bakın 1965 yılında kendi kalemi ile hayatı hakkında neler söylüyor;... 500 lira emekli maaşı ile temini maişet etmekteyim. Başka taraftan hiç bir gelirim yoktur. Bir eserim olmadığı gibi, şair ve bestekâr da değilim, ancak pratik olarak Harput makamatını öğrenmiş ve bunlara layıkiyle vakıfım. Nota bilmem. Sesim güzel ve müsaittir.1960 yılında bütün Harput ezgilerini mani, türkü, hoyrat ve gazel şeklinde okuyarak bantlara vermişimdir. Bu bantlar Elazığ halkına kıymetli bir yâdigarımdır. Yalnız şimdi yaşım itibariyle sadâmın eski tonu ve eski kuvveti kalmadığı ve bundan böyle okumaya da mütehammil olmadığımı esefle ilave etmek isterim. Bantlara okuduğum eserlerden istifade ve terennüm edildikçe kendimde büyük bir bahtiyarlık oluyor ve toprak olduğum zaman da ruhan şâd olur ümidiyle nura eser işler hal tercümemi arz eylerim.15.5.1965

İlk nağmeleri ve Harput Makamatını daha çocuk yaşlarda iken babası ve dedesinden alan Hafız Osman Öge, zamanın ustalarının yorumlarını irdeleyerek yöre ağzının en köklü nağmelerini elde eder. Genç yaşta sesi ve güzel okuyuşu ile artık Harput' da tanınmıştır. Bir yandan camilerde mevlidler kaside ve ilahiler söyler, bir yandan da Harput Havalarına olan aşinalığını sürdürür.1936 yılında Elaziz Halkevi'nde katıldığı derleme çalışmaları ile 56 adet Elaziz ezgisi notalara alınır ve kitaba geçer. Bu, Hafız Osman Öge' nin kaynak kişi olarak katıldığı ilk ciddi programdır. Sonraki yıllarda da bir yandan memuriyetini sürdürürken bir yandan da elinde dokümanlarla Harput ezgilerini irdeler, araştırır ve inceler. 17 Kasım 1937 günü Atatürk onuruna Elaziz Halkevi'nde verilen konsere iştirak eder. Onlarca türkü, hoyrat ve tüm Harput Gazelleri onun sesinden günümüze ulaşmış ve kaybolmaktan kurtulmuştur. 1955 ve 1960 yılında İshak Sunguroğlu'nun ricası üzerine ilerlemiş yaşına rağmen 114 Elazığ ezgisini makara bantlara okur.

Banda okuduğu eserler, Emekli Yarbay Vasfi Akyol tarafından notalandırılarak İshak Sunguroğlu' nun "Harput Yollarında" kitabında yayınlanmıştır. İki adet taş plağı vardır. TRT'ye kayıtlı Elazığ ezgilerinden 27 adedinin kaynak kişisidir. Üstad Hafız Osman Öge, Fikret Memişoğlu' nun 1962 yılında çıkan "Harput Ahengi" kitabı için de makara bantların başına geçmiş ve bir kısım kayıtlar da oradan günümüze ulaşmıştır. 1999 yılında Elazığ Valiliği Vakfı, tüm bu bantları tekrar gözden geçirtmiş ve 59 adet geleneksel ezgiyi orjinal icraya göre notaya aldırarak "Notalarla Harput Musıkîsi Cilt-II" kitabında yayınlamıştır. Çok kalender, efendi ve saygın bir kişiliğe sahip idi. Temiz giyinir, çarşılara muhakkak kıravatlı ve takım elbiseyle çıkardı. İki kızı ve örnek bir aile hayatı vardı. Musıkî ile sadece kültürel amaçla ilgilenmiştir. Klasik Türk Musıkîsini de severdi. Üstad Hafız Osman Öge 18.10.1975 tarihinde Elazığ' da vefat etmiştir. Kabri, Harput' taki aile kabristanlığındadır. Rahmet ve saygı ile anıyoruz...

Derleyen: Şemsettin Taşbilek,

Yük. Müh. Araştırmacı-Sanatçı

ANA SPONSORUMUZ
ANKET
Web Sitemizi Nasıl Buldunuz?
 
HABERLER
» Üyelerimize Hatırlatma
» Prof.Dr. Sn.Kerim SUNGUROĞLU toplantı yaptı
» 2010 Yılı Takvimi
Tamamını Oku